RING HELE DØGNET

+20 ÅRS ERFARING

5 STJERNER PÅ GOOGLE

MEDLEM AF DANSKE BEDEMÆND

Digital arv

Digital arv

Digital arv er et udtryk, man bruger om de dataspor, du efterlader  i det digitale univers efter din død  – det kan være på pc’en, “i skyen”, på hjemmesider eller sociale medier.

Bedemanden kan hjælpe de pårørende med at få lukket dine sociale profiler m.v. Men du kan også være med til at gøre det nemmere for dine efterladte.  Læs mere om det nedenfor

Sådan gør du

Som oftest kræver firmaerne, at dokumentation for bortgang medsendes. Her anbefales det at sende en kopi af skifteretsattest, da opsigelse af afdødes profiler, abonnementer m.v. netop vedrører arv og forsikring. Dødsattest derimod kan indeholde personfølsomme oplysninger, f.eks. omstændigheder omkring dødsfaldet og kan reelt være underlagt lægens tavshedspligt.

Facebook luk profil  og Mindeside (begge på dansk)

Apple-ID (dansk) Føj en arvekontakt til dit Apple-ID
Den valgte kontakt få adgang til alle data på Apple-ID efter dødsfaldet. På den måde går fotos, kontakter, kalender, mails ikke tabt.  Adgangsnøglen kan gives til valgte person og/eller gemmes i den digitale Min sidste vilje

Instagram (på dansk)

X, tidl. Twitter (på engelsk)
Klik på punkt 3  “I want to request the deactivation of a deceased or incapacitated person’s account”og udfyld formularen)

LinkedIn (på dansk)

Google-mailboks ( på dansk)

Microsoft-mailboks (på dansk)

E-Boks 
Dine pårørende skal bede om adgang via en formular på e-Boks’ hjemmeside.

Forbered dig

Med lidt forberedelse kan du sørge for, at din familie og venner kan få adgang til dine digitale oplysninger, når du er borte. På den måde kan de slette og fjerne de profiler og indhold, du har liggende på internettet.

Du kan også skrive ned, hvad du ønsker at få fjernet fra nettet, når du ikke er her mere.

Det er nemmere for dine pårørende at tage sig af dit digitale indhold, hvis du er præcis om, hvad du selv ønsker, der skal ske med det.

Her er nogle forslag

Gør dig klart, hvad du ønsker at give videre. Det kan være billeder, e-mails, adgangskoder m.v.

Benyt min sidste vilje. Her kan du notere oplysninger om alle dine sociale medier og digitale adgange. Med NemID logger du på – vælger modulet Sociale medier og skriv  brugernavne og adgangskoder fra relevante websider.
Du kan give dine pårørende adgang ved oprettelse og/eller ved din død ( 72 timer efter)

Alternativt kan du også notere dem på papir og lægge i en lukket kuvert blandt dine andre personlige papirer.
Husk at opdatere, hvis du skifter adgangskoder undervejs.

Læg alt det, som du vil give videre, ned på en ekstern harddisk. Også eventuelle koder. Og billeder.

Hos flere udbydere kan du vælge at give familie eller venner adgang til dit materiale i tilfælde af dødsfald. Du finder muligheden under “Indstillinger” på din profil.

Borger.dk

Selvom borger.dk er en genvej til de offentlige myndigheder, kan dine nærmeste desværre ikke få adgang til myndighedernes oplysninger om dig, og du kan ikke gøre noget for at hjælpe dem med komme ind på din side på borger.dk
Dine pårørende bliver derfor nødt til at kontakte de enkelte myndigheder, fx lægen eller Skat, hvis de skal have oplysninger om fx dit sygdomsforløb.

Du kan evt. løbende notere, hvilke myndigheder du mener, har vigtige informationer liggende om dig, så din familie ved, hvor de skal henvende sig.

Kilde: Ældre Sagen